طراحی و تولید زیورالات

تاریخچه تولید زیورآلات مسی

تاریخچه تولید زیورآلات مسی

اگر تا به حال در بازار محلی قدم زده باشید، احتمالاً میزهایی با زیورآلات مسی دیده اید. مس پس از طلا و نقره یکی از محبوب ترین فلزاتی است که در ساخت زیورآلات استفاده می شود. موارد استفاده از مس بسیار زیاد است زیرا جدای از زیورآلات در ساختن ارزها، ظروف عتیقه، صنعت ساخت سلاح و موارد دیگر نیز استفاده می شود. مس به دلیل توانایی خود در هدایت عالی گرما، کاربردهای تکنولوژیکی و الکتریکی بی شماری دارد

مس یکی از چهار عنصر فلزی با رنگ منحصر به فرد خود است. دو آلیاژ فلزی مهم و موفق تجاری “برنج و برنز” با استفاده از مس تشکیل می شوند. مس قدیمی ترین فلز موجود روی زمین است و از این رو اولین فلزی است که توسط انسان ها استفاده شده است. اهمیت مس را نمی توان نادیده گرفت. دوره مهمی از تاریخ جهان، عصر برنز، از نام یکی از آلیاژهای معروف مس گرفته شده است. در برهه‌ای از تاریخ، مس نشان‌دهنده موقعیت و قدرت اجتماعی بود.

با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی، استفاده از مس در طول سال ها افزایش یافته و آن را به دومین فلز پرمصرف در جهان تبدیل کّرده است.

مس بومی خالص و ترکیب نشده است. از نظر تاریخی این ماده معدنی طبیعی مهمترین منبع مس بوده است. امروزه مقادیر کمی از آن عمدتاً در سراسر جهان پراکنده شده است، میشیگان تنها منبعی است که هنوز هم غنی از مس بومی است. امروزه مس از سنگ‌های معدنی مختلف دیگری که عمده‌ترین آن‌ها کالکوپیریت، بورنیت و مالاکیت است، تهیه می‌شود.

 

با این حال، قبل از تبدیل شدن به یک فلز صنعتی و جهانی، قدمت مس به دوران ماقبل تاریخ بازمی‌گردد. بین سالهای 3300 تا 1200 قبل از میلاد مسیح، مس برای ابزارهای اولیه در خاورمیانه استفاده می شد. مس از نظر ظاهری متمایز، بسیار بادوام، بسیار مقرون به صرفه است و می تواند به طرح های خیره کننده ای تبدیل شود. با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی، مس به یک آلیاژ فلزی محبوب و فلز زیورآلات تبدیل شد.

چرا مس در زیورآلات استفاده می شود؟

مس به دلیل ویژگی هایی مانند دوام و رنگ منحصر به فرد قهوه ای مایل به قرمز، فلزی عالی برای ساخت زیورآلات است. اولین استفاده از مس در ساخت زیورآلات به قرن هشتم قبل از میلاد برمی گردد. همچنین یک فلز عالی برای افزودن با سنگ های قیمتی دارای رنگ هایی مانند قرمز، آبی و سبز است. برای جفت شدن با فلزات گرانبها مانند طلا و نقره بسیار عالی است. مس بسیار چکش خوار و چشم نواز است که آن را به ماده ای عالی برای استفاده در زیورآلات تبدیل می کند.

دلیل دیگری که از مس در زیورآلات استفاده می شود نمادین و خواص درمانی آن است. مس یک ماده معدنی ضروری در بدن ما است. استفاده از زیورآلات مسی کمک می کند تا مقدار کمی مس وارد بدن شود. همان فرآیند اکسیداسیون که پوست شما را سبز می‌کند در واقع باعث جذب آنزیم‌ها به پوست و در نهایت ورود به جریان خون می‌شود. برای مطالعه بیشتر مقاله خواص زیورآلات مسی را مطالعه نمایید.

برخی نیز بر این باورند که پوشیدن مس مزایای کلی و معنوی دارد. مس نماد عشق و تعادل است و در دوران باستان برای درمان و محافظت از آن استفاده می شد. بسیاری ادعا می کنند که پوشیدن مس باعث تعادل روح و بدن می شود.

آیا مس بادوام است؟

مس در خالص ترین شکل خود سخت است اما آنقدر قوی نیست که با زیورآلات جفت شود. به همین دلیل است که برای تقویت آن با سایر فلزات از جمله قلع و روی مخلوط می شود. آلیاژهای مس رایج شامل برنج و برنز هستند.

به عنوان یک آلیاژ، مس بسیار بادوام است و علیرغم سایش روزانه می تواند در طول زمان به خوبی حفظ شود. از آنجایی که مس بادوام است، یک کاندید عالی برای استفاده به عنوان فلز جواهر است. با گذشت زمان، مس زنگ نمی‌زند.

به دلیل انعطاف پذیری و دوام آن، بسیاری از جواهرسازان ترجیح می دهند طرح های خود را از مس بسازند. با مراقبت معقول، مس می تواند چندین نسل دوام بیاورد.

آیا زیورآلات مسی ارزشمند هستند؟

زیورآلات مسی از نظر ارزش از زیورآلات ارزان قیمت تا زیورآلات ظریف متغیر است. نوع زیورآلاتی که می‌خرید، قیمت آن را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، زیورآلات مسی قدیمی ممکن است گرانتر از زیورآلات مسی از بازار یا نمایشگاه باشد.

جذابیت زیورآلات مسی همچنین به این بستگی دارد که دارای سنگ های قیمتی یا تزئینات باشد. مهم ترین فاکتوری که در خرید زیورآلات مسی باید در نظر گرفته شود، خرید از یک فروشنده معتبر است. مجموعه نخل زیور با 20 سال سابقه فعالیت در حوزه طلا و جواهرات زینتی بر آن شد در شرایط کنونی اقتصادی با تولید زیورآلات مسی خاص و چشم نواز در انواع مختلف از جمله حکاکی شده، کنده کاری شده، صیقلی و بهمراه سنگ های زینتی فیروزه و یاقوت که نمادی از هنر ایرانی است زینت بخش دست زنان و مردان سرزمینمان ایران باشد.

 

سخن پایانی :

بسیاری از فرهنگ‌ها به مس اهمیت زیادی می‌دهند و امروزه هنوز به شکل جواهرات درمانی استفاده می‌شود. اغلب انگشترهای مسی بسیار پرطرفدار است و شما می توانید متناسب با استایل خود با خرید یک جفت از آنها به پایداری عشق و سلامتی خود همزمان کمک کنید چراکه از نظر نمادشناسی، مس با عشق و شانس مرتبط است. زیورآلات مس اغلب با دست تولید می شوند. مس به دلیل رنگی که دارد طبیعتاً حسی قدیمی دارد و هر قطعه، هرچند ساده، جذابیت خاص خود را دارد.

مس یک ماده معدنی ضروری در بدن ما است، گاهی اوقات ما مس کافی نداریم و این منجر به کمبود مس می شود. علائم مرتبط با کمبود مس عبارتند از: خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست و حساسیت به سرما. استفاده از زیورآلات مسی کمک می کند تا مقدار کمی مس وارد بدن شود. مس دارای خواص کریستال تقویت کننده است و باعث بهبودی می شود.طرفداران زیورآلات مسی همچنین ادعا می کنند که مشکلات گردش خون و آرتریت را تسکین می دهند.

تاریخچه زیوزالات مسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *